Rabu, 22 Julai 2009

Hadapi Dengan Senyuman.....

"Hadapi dengan senyuman,
Semua yang terjadi biar terjadi,
Hadapi dengan tenang jiwa,
Semua kan baik-baik saja......"

Hmmmm....bait-bait yang bagus untuk dilagukan, riang untuk dilagukan, tenang untuk didengar, namun sukar untuk dilaksanakan.
Aku selalu mendengar 'si dia' memberikan ceramah berkenaan sabar, 'si anu' memberikan tazkirah berkenaan sabar, 'si........ahhh...banyak 'si'-'si' lain yang seperti itu. Namun sekarang, yang patut ku pertanyakan adalah, "Adakah tazkirah, ceramah, liqo, dll aktivit yang berisi peringatan supaya aku sabar sudah memberikan kesan maninggalkan bekas dalam hatiku.....?"

Entahlah terkadang aku merasakan bahawa aku seorang yang munafik, terkadang bersemangat, terkadang sabar, terkadang ghairah bekerja, namun tidak kurang pula aku merasa tak bersemangat, hilang sabar, 'down', buat sesuatu tanpa fikir-fikir dan lain lain.

Kerap kali...dalam setiap perkara perasaan atau emosi kita akan menguasai aktiviti berbanding kewarasan atau logikal yang Allah kurniakan kepada kita. Aku kadang-kadang tu melampau dalam bergurau. Ye lah bajet nak gembirakan orang yang kelihatan sedih, tup-tup perasaan sedih kawan tuh berubah jadi perasaan marah pada kita. Dari satu sudut aku berjaya menghilangkan perasaan sedih tapi banyak sudut gagal iaitu membangkitkan satu lagi benda negatif iaitu 'marah'.

Pernah sekali aku lihat seorang kawan yang nampaknya sedang menekan kepada dengan kedua tangannya, jadi aku tarik tangannya ke meja dia letakkan lagi, aku tarik lagi sambil aku senyum pada dia...dalam hati, aku kata "Jangan buat cenggitu, nanti hang akan jadi lebih tension....cuba dok rilek-rilek...". Tapi silapnya aku tak ungkapkannya dalam kata-kata. Lepas tuh kawan baik aku nih (aku memang bersyukur kerana Allah mengurniakan sahabat yg sebaik dia) hantar SMS tegur aku. Dia kata aku tak patut buat dia macam tu......

First time aku dapat SMS aku terkejut dan istighfar dalam-dalam, aku tak sangka bahawa dia marah dengan perbuatan ku. Tapi mmg aku yang salah sebab aku yang menyebabkan dia tak faham apa yag aku nak buat pada dia sebenarnya. Aku selalunya bila dapat SMS marah, aku akan marah balik, tapi kali ni bila aku dapat SMS marah dan teguran daripada sahabat baik aku, alhamdulillah tiada reaksi negatif daripada aku, cuma aku sedikit gamam dengan perbuatan aku tu.

(Tahniah kerana tak marah....howyeeee....howyeee....)

Cuma mungkin kita kena muhasabah diri dengan detail untuk kita melangkah masuk ke sebuah kehidupannya tak macam kita berjalan kat PLUS atau lebuh raya lain iaitu jalan yg mendatar dan rata.....tapi jalan hiduk kita nih akan ada masanya kita naik....kita turun....tersadong batu, terlanggar keta dan lain-lain lagi....jadi apa yang perlu kita lakukan???

Pertama sabar dengan apa yg berlaku.
Kedua Bersangka baik kepada Allah atas segala yg dikurniakanNya.
Ketiga Hadapi dengan senyuman.....

Jumpac lagik

0 ulasan:


Blogger Templates by Isnaini Dot Com. Powered by Blogger and Supported by ArchitecturesDesign.Com Beautiful Architecture Homes